EnglishFrenchGermanPolishRussianUkrainian

95% компаній закриваються в перші п’ять років роботи. Як не стати однією з них

19 ноября 2020 - Администратор

95% новостворених компаній закриваються в перші п’ять років. Незалежно від сфери бізнесу, причини закриття завжди однакові, оскільки всі компанії в перший, другий-третій і четвертий-п'ятий рік мають схожі проблеми. Цей факт можна прийняти як неминучий. Залишається тільки одне питання: Як подолати ці проблеми і вижити на ринку?

Які перешкоди чекають на підприємця в перші роки роботи бізнесу. До чого готуватися?
Проблеми першого року розвитку бізнесу
Перший рік водночас найлегший і найскладніший. Легкий — тому що власник в цей час ще натхненний ідеєю, сповнений сил, він вірить в те, що робить. Складний — тому що власник запалюється не тільки ідеєю, але й роботою.
Одна з головних проблем першого року — невміння залучати клієнтів. Якщо ми говоримо про послуги, то часто-густо людина йде у власний бізнес, маючи пул своїх напрацьованих клієнтів. Але з різних причин вони рано чи пізно йдуть геть, і якщо засновник не знає, як залучити нових, на цьому бізнес закінчиться.
Як вирішити проблему? Ще до відкриття бізнесу варто створити портрет цільової аудиторії, вирішити, які канали використовувати в просуванні, визначитися з позиціонуванням. У перший рік, коли компанія являє собою мікробізнес, вона зазвичай ще замала, щоб утримувати маркетингову команду в штаті. Тому я б рекомендував взяти консультацію у фахівців, а також домовитися про маркетинг на аутсорс.
Ще одна проблема першого року — відсутність менеджерських скілів. У більшості випадків засновник є одночасно і керівником, а тому він повинен планувати, організовувати, мотивувати, контролювати. Це вміють далеко не всі.
Як вирішити проблему? Визначитися зі своїми сильними і слабкими сторонами. Сильні сторони посилити і розвинути ще більше за допомогою навчання. Слабкі — делегувати компетентного фахівця, якого краще переманити з іншої компанії. Ще один навіть більш виграшний варіант — зрозуміти ще до відкриття компанії свої слабкі сторони і знайти партнера, у якого ці сторони будуть сильними, щоб створити бізнес разом.
Наступна проблема частково пов’язана з попередньою, але я вирішив виділити її окремо — невміння делегувати. Про це навіть анекдот є, що бізнес важко робити одному, коли бухгалтер ти, прибиральник ти і вантажник, який запив, не вийшов на роботу і підвів всю команду, теж ти. Проблема так званого «граючого тренера» переслідує майже всіх засновників бізнесу на початку. Вони бояться делегувати або, зважаючи на велику зайнятість, делегують не те.
Як вирішити проблему? Почати делегувати. Не намагатися у всьому розібратися самостійно. Адміністративний блок (бухгалтерію і юридичний супровід) краще відразу аутсорсити. Якщо власник почне копати глибоко, втратить багато часу, яке для нього — найцінніший ресурс, і все одно розбереться погано. У перший рік розвитку бізнесу можна делегувати все, крім своєї ключової компетенції. Крім того, з великими клієнтами в перший рік також доведеться спілкуватися особисто. Все інше можна і потрібно делегувати співробітникам. Окрема позначка для тих власників, які говорять «а якщо я делегую, а вони не впораються». Співробітникам потрібно дати помилитися щонайменше один раз.
Остання помилка першого року — зневіритися. Культ «успішного успіху» нав’язує стереотип, що можна керувати компанією з островів, витрачаючи не більше години на день на це. Насправді власний бізнес на початку шляху — це оранка. Не всі бувають до цього готовими.
Як не втратити віру? Отримати перший успішний кейс. Зробити безкоштовно для друзів, знайомих, родичів. Отримати якісний фідбек і підтвердження того, що ти робиш щось хороше і важливе.
Проблеми другого-третього років розвитку бізнесу
За перший рік власник зазвичай розуміє, чи працює обрана модель бізнесу і де лежать гроші. Основні проблеми другого і третього років — це проблеми, пов’язані з масштабуванням. Якщо не масштабуватися — компанія збанкрутує, якщо масштабуватися занадто швидко — можна втратити в якості.
Як вирішити проблему? На цьому етапі потрібно починати систематизувати бізнес, але не заглиблюватися занадто, а зберігати баланс. Необхідно знайти ключові помилки, які впливають на якість надання послуг, і почергово кожне з вузьких місць почати регламентувати.
Ще одна помилка, якої часто-густо припускаються власники компаній на цьому періоді розвитку, — свідома зупинка маркетингової активності. Бізнес набирає обертів, співробітники не встигають працювати, і часом хочеться сказати: «Горщик, не вари!». Але повністю зупиняти маркетинг в жодному разі не можна. Інакше за кілька місяців клієнтів зовсім не лишиться. І ось чому. Через різке збільшення кількості клієнтів власник починає швидко наймати нових співробітників, але на детальну перевірку їх компетентності часу бракує. Зрештою співробітники не справляються, а клієнти йдуть геть.
Як вирішити проблему? Збільшити чек або (у випадку з послугами) час очікування надання послуги. Наймати компетентних фахівців, які зазвичай коштують дорожче, зате їх не потрібно буде навчати.
На другому і третьому роках розвитку компанії дуже важливо не втратити унікальну торгову пропозицію (УТП), те, заради чого все і задумувалося. Коли співробітників було мало і всі працювали за одним столом, команда була натхненна ідеєю компанії. Співробітників стає більше, і нерідко це втрачається.
Як вирішити проблему? Пронизати кожен куточок офісу компанії її надметою. Повісити на стіну біля входу слоган. Починати з цього кожну нараду. Спрямувати основний фокус компанії на клієнта і не забувати про це розповідати співробітникам.
Проблеми четвертого і п’ятого років розвитку компанії
Цей період досить безпечний. Велика частина компаній з тих 95%, про які я писав на початку, вже закрилася. Однак і тут зайве розслаблятися не варто.
Основна проблема цього періоду — недорегламентованість. На цьому етапі в компанії вже повинна бути сформована стратегія, а також чіткі метрики: фінансовий план, план продажів, стандарти роботи і т. ін. Якщо цього немає, то є ризик відкочуватися назад і знову втрачати клієнтів.
Як вирішити проблему? Залучити фахівців, які проведуть стратегічну сесію, а також аналітиків, які опишуть бізнес-процеси. На цьому етапі власник має брати активну участь, але знову-таки не намагатися зробити все самотужки.
Ще одна проблема, яка виникає в ці роки розвитку, — перевірки контролюючими органами. Вони якраз активно починають цікавитися компанією. Якщо в адміністративній частині заздалегідь не було наведено ладу, це може призвести до мільйонних штрафів і банкрутства.
Як вирішити проблему? Продовжувати аутсорсити компетентних фахівців або ж найняти їх у штат.

nv.ua

 

Комментарии (0)

Нет комментариев. Ваш будет первым!