Навіщо місцевій владі віддають 8 млн гектарів землі
Верховна Рада наступного тижня розгляне законопроект, який може передати сільським радам право розпоряджатися дорогоцінним активом.
Парламент 13 квітня розгляне у другому читанні законопроект №4355. Він передбачає розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління землею.
Автори законопроекту та учасники ринку розповіли НВ Бізнес, чому необхідні такі нормативні зміни та які наслідки вони можуть принести. За словами Олександра Бакуменка, заступника голови комітету Верховної ради з аграрної політики, законопроект №4355 може вирішити "три глобальних питання".
По-перше, мешканці сіл отримають повноваження розпоряджатися землею, розташованою поряд із населеними пунктами, де вони проживають. "Це ми втілюємо принцип повсюдності місцевого самоврядування. Це європейський принцип, який у всій Європі та в усьому світі сповідується", - підкреслив Бакуменко.
За його словами, в Україні вже створено близько 200 об’єднань громадян, і вони зможуть отримати землю у власність. А ті, які ще не об’єдналися – тільки право розпоряджатися. Тим самим новий закон спонукає українців об’єднуватися, зазначив депутат. Такий крок вирішить питання фінансової самодостатності громадян.
По-друге, на місця перейде частина повноважень із контролю за розпорядженням землею, її використанням і належним утриманням. І по-третє, вирішиться питання колективної власності у відповідності до Конституції.
Член комітету Верховної ради з аграрної політики Олег Кулініч нагадав, що місцева влада до 2002 року мала повноваження розпоряджатися прилеглими землями. Потім це право перейшло до райдержадміністрацій, а з 2012 року – до Держкомзему, який тепер називається Держгеокадастр.
"Тут навіть і дискусії не повинно бути, землею повинні розпоряджатися люди через обрані ними ради, тобто через своїх депутатів", - обґрунтував Кулініч необхідність прийняття законопроекту №4355. Бо зараз, зазначив він, доходить до абсурду. Наприклад, коли питання сінокосів, пасовищ, кладовищ вирішуються не на місці, а якимось чиновником в обласному центрі. Який, як правило, призначається в Києві, пояснив нелогічність теперішнього стану справ народний обранець.
Він переконаний, що після вступу в дію нового закону зловживання зменшяться, бо права на розпорядження землею будуть продаватися на торгах. Коли цими питаннями будуть опікуватися місцеві депутати, то корупції буде значно менше, ніж коли повноваження залишаться у Держгеокадастрі, вважає Кулініч.
Заступник голови Української аграрної асоціації Мар’ян Заблоцький також вважає нелогічним те, що землями місцевих громад розпоряджається столична влада. "Те, що чиновник в Києві, якого абсолютно не цікавить бюджет місцевої громади, мав право здавати цю землю у власність, означало, що він робив це за низькою ціною оренди", - пояснив він. Тобто зараз ціна оренди державної землі переважно в рази нижча ринкової. Відповідно, зміни законодавства принесуть у місцеві бюджети додаткові декілька мільярдів гривень.
Тарас Висоцький, генеральний директор Українського клубу агарного бізнесу (УКАБ), глибоко переконаний у необхідності процесу земельної децентралізації: "Це потрібно тільки тому, що на сьогодні бюджет сільських громад на 90% формують земельні податки".
Він очікує, що прийняття законопроекту №4355 дасть відчутний макроекономічний ефект. На сьогодні аграрний сектор формує близько 20% економіки України прямо, і ще 40% - опосередковано. Основним ресурсом галузі є земля і цей актив теж потрібно розвивати, вважає Висоцький.
За останні три-п’ять років агросектор фактично сягнув піку свого розвитку за умов мораторію – відсутності ринку землі, зазначив гендиректор УКАБ. Щоби галузь розвивалася, потрібно залучати значні капіталовкладення. "Довгострокові інвестиції можуть прийти тільки тоді, коли будуть чіткі довгострокові правила гри", - підкреслив Висоцький.
Громадяни набудуть логічне право розпоряджатися землею – це, на думку керівника Українського клубу агарного бізнесу, стане ще одним значним наслідком земельної реформи. Тоді можна очікувати появи досить багатьох сильних малих і середніх бізнесів. Бо зараз, умовно кажучи, для закладки саду одного земельного паю може бути замало, а з родичами про об’єднання паїв домовитися складно.
http://biz.nv.ua
Нет комментариев. Ваш будет первым!