Експортувати не завжди вигідніше, ніж продавати на внутрішній ринок. Особливо це стосується продукції невисокої якості або тієї, якою внутрішній ринок незабезпечений. Таку думку на конференції «Мільйон з гектара» висловив Андрій Ярмак, економіст інвестиційного відділу ФАО.
«Експорт – це не безкоштовний подарунок, — каже Ярмак. — Для того, щоб експортувати, треба добре вкластися».
Приблизний бюджет на системну роботу з експортом для будь-якого підприємства, незалежно від його розміру, складає 3,3 млн грн. Це фіксований річний бюджет, де 1,5 млн грн – витрати на персонал, 1 млн грн – участь у торгових місіях, 500 тис. грн – вартість стендів на двох виставках і ще 300 тис. грн піде на промоматеріали та зразки.
«Якщо ви хочете займатися експортом, потрібно брати участь в міжнародних подіях, підтримувати відносини з потенційними покупцями, їздити до них», — каже фахівець.
Ярмак також наводить практичний приклад. Є підприємство з 40 га яблуневих садів — це приблизно той розмір, що дозволяє мати власне сховище та сортування. При відносно низькій врожайності та збуту на експорт 50% врожаю тільки фіксовані затрати складатимуть 3,3 грн/кг. І це без упаковки та інших витрат.
«Якщо у вас не 40, а 100 га садів, то витрати будуть втричі нижчими. Якщо об’єднається десяток підприємств по 100 га кожне, то витрати будуть зовсім низькі – 0,1 грн/кг», — розповідає експерт ФАО.
Тобто аби зробити витрати непомітними, потрібні або великі об’єми, або суперунікальна продукція, констатує експерт.
Нагадаємо, за 2017 рік вітчизняні аграрії заробили на експорті $18 млрд проти $15,5 млрд роком раніше. Найбільше зовнішніх поставок припадало на зернові культури, рослинні олії та насіння олійних культур.
agroday.com.ua